هر آنچه لازم است در مورد چاپ سابلیمیشن بدانید + نکات کامل

چاپ سابلیمیشن چیست؟

به زبان ساده، این یک روش چاپی روی پارچه و لباس است که کاملا جدید بوده و با استفاده از جوهر و گرما یک طرح را به یک ماده یا پارچه منتقل می‌کند. بسیاری از لباس‌هایی که امروزه می‌پوشیم با همین روش و به کمک دستگاه چاپ سابلیمیشن تهیه شده و به دست ما رسیده‌اند.

در دنیای پوشاک، این یک تغییر سرنوشت‌ساز است و به شما امکان این را می‌دهد که هر طرحی که خواستید و در هر اندازه و هر تعداد که مایل بودید چاپ کنید. این روش بازار پوشاک را کاملا متحول کرده و انقلابی در صنعت طراحی لباس به شمار می‌رود!

محصولات قبل از چاپ سابلیمیشن

دستگاه چاپ سابلیمیشن چگونه کار می‌کند؟

خوب است همین ابتدای توضیح بدانید که به زبان بسیار ساده، طرز کار این دستگاه از طریق تصعید است. این دستگاه از گرما استفاده می‌کند و جوهر و الیاف پارچه را در حقیقت یکی کرده تا حدی که طرح مورد نظر جزوی از الیاف و رنگ خود لباس به‌نظر بیاید!

فرآیند چاپ طرح روی لباس به وسیله دستگاه سابلیمیشن

ابتدا یک طرح روی کاغذهای مخصوص چاپ می شود. جوهرهایی که استفاده می‌شوند وقتی تحت حرارت قرار می گیرند تبدیل به گاز می شوند، سپس با پارچه ترکیب می شوند و به طور دائمی روی پارچه چاپ می شوند. این اثرات دائمی هستند و بعید است که کمرنگ یا محو شوند، زیرا جوهر به جای اینکه به راحتی روی صفحه مانند مانند یک چاپ طبیعی قرار بگیرد، در پارچه به معنای واقعی جاسازی شده است! این همان یکی شدن الیاف و رنگ و طرح مورد نظر است که پیش‌تر از آن صحبت کردیم.

 

یک مثال جالب!

این فرآیند تقریباً شبیه خالکوبی است، اما به جای پوست شما، محصول انتخاب‌تان توسط دستگاه سابلیمیشن خالکوبی می‌شود. گرما منافذ پارچه را باز می کند، سپس با فشار وارد شده جوهر خنک می‌شود و به حالت جامد برمی‌گردد. نتیجه تمام این فرآیندها یک تصویر دائمی و زیبا است که از لایه و الیاف پارچه باز نمی‌شود، پوست پوست نمی‌شود و پاک شدن برایش بی معناست. این فرآیند اجازه می‌دهد تا جوهر بدون تبدیل شدن به مایع از حالت جامد به گاز تبدیل شود؛ چیزی که در علم به آن تصعید یا همان سابلیمیشن می‌گویند. این فرآیند به طور خلاصه با تبدیل توسط گرما آغاز می‌شود و توسط فشار کنترل می‌شود.

 

کاربرد چاپ سابلیمیشن

این روش چاپ دیجیتال سریع و موثر روز به روز در حال افزایش است. این روش بیشتر محبوب مشتریان سفارشات کوچکتر و طرح هایی است که به جزئیات متکی هستند و ساخت آنان با کیفیت بالا و با این جزئیات بسیار زمان‌بر و گران قیمت است. چاپ با روش سابلیمیشن همچنین به عنوان “چاپ همه کاره” نیز شناخته می‌شود زیرا به شما امکان می دهد طرحی را انتخاب کنید که به معنای واقعی کلمه جزئی باشد.

محصولات بعد از چاپ سابلیمیشن

آیا چاپ سابلیمیشن منحصر به لباس و پارچه است؟

اگرچه در درجه اول تقاضا برای تی شرت های چاپی از سایر لوازم بیشتر است و محبوبیت خاص خودش را دارد، اما از این روش در سرامیک، چوب، فلزات و غیره نیز استفاده فراوان می‌شود که دارای روکش مخصوص برای دریافت جوهرهای سابلیمیشنی هستند.

 

مزایا و معایب چاپ سابلیمیشن چیست؟

جوانب مثبت چاپ سابلیمیشن

  1. هیجان انگیزترین نکته مثبت در مورد این روش، آزادی عمل خاصی است که شما در طراحی خود دارید. چنین آزادی‌ای همیشه با روش های دیگر ارائه نمی‌شود. شما کافی‌ست طرح و رنگ مورد نظرتان را انتخاب کنید تا به سادگی آب خوردن توسط دستگاه سابلیمیشن برای همیشه و با کیفیت منحصربه‌فردی چاپ شود.
    هر طور که دوست دارید و هر طرحی که دوست دارید بزنید. چرا یک تی شرت کامل که شبیه برگر است چاپ نمی کنید؟ یا گربه ای در حال پرواز در پس زمینه کهکشان است؟ با تمام جزئیات و ریز به ریز ستارگان و رنگ‌های اعجاب انگیز کهکشان!
  2. طول عمر طرح‌های چاپ شده به وسیله سابلیمیشن نیز یک امتیاز مثبت است. شما با دستگاه چاپ سابلیمیشن لباسی هیجان‌انگیز با طرحی که همیشه می‌خواستید دارید. طرحی که هرگز ترک نمی‌نخورد، پوستش نمی‌رود و محو نمی‌شود. حتی پس از ده‌ها بار شست‌و‌شو توسط ماشین لباسشویی، لباس شما هیچ افت کیفیتی پیدا نخواهد کرد!
  3. چاپ به روش سابلیمیشن همچنین برای سفارشات دسته‌ای کوچک و بزرگ، طرح‌هایی مانند خواننده‌ها و بازیگران معروف برای طرفداران و لباس‌هایی مناسب برای موقعیت‌های خاص بسیار کاربردی‌ست.

 

جوانب منفی چاپ سابلیمیشن

بذارید رک و راست به شما بگوییم که چاپ سابلیمیشن جنبه منفی خاصی ندارد و اگر مشکلی هم داشته باشد تنها وابسته به انتخاب مواد و جنس پارچه مصرفی شماست. چاپ طرح به وسیله دستگاه سابلیمیشن فقط برای لباسهایی مناسب است که تهیه شده از پلی استر (100٪ ترکیبات پلی استر یا خود پلی استر) باشند. اگر چه استفاده از روش سابلیمیشن در سایر موارد مانند لباس‌هایی از جنس پنبه نیز امکان پذیر است، اما تصویر و طرح مورد نظرتان مانند پارچه “پلی استر” دائمی و باکیفیت نخواهد بود و در نتیجه توصیه نمی‌شود.

مشکل احتمالی دیگر که باید مراقب آن باشید، چین خوردگی پارچه است. در روش سابلیمیشن اگر مناطقی از لباس وجود داشته باشد که صاف نبوده یا به هر دلیلی قابل شناسایی توسط دستگاه نباشند، سفید می‌مانند. علت این امر می‌تواند جمع شدن تصادفی پارچه یا مقدار کمی رطوبت روی آن باشد. هر چند این موضوع هم مانند مشکل قبلی از جوانب منفی محسوب نمی‌شود و تنها با احتیاط حداقلی قابل رفع و پیشگیری است.

 

نکات مهمی که خوب است درمورد روش چاپ سابلیمیشن بدانید

مواد زیادی هستند که می‌توانید با روش سابلیمیشن روی آن‌ها طراحی کنید!

وقتی مردم از عبارت “چاپ به روش سابلیمیشن” استفاده می‌کنند، احتمالا لوازمی مانند دمپایی، ورق‌های فلزی و حتی تشک های خواب به ذهنشان خطور نمی‌کند و تنها به لباس و ماگ فکر می‌کنند. اما به لطف پیشرفت تکنولوژی طراحی روی هر وسیله‌ای به صورت عمده و مقرون به صرفه از بیلبوردهای بزرگ گرفته تا کاشی و سرامیک را امکان پذیر می‌کند.

 

آیا چاپ سابلیمیشن با محیط زیست سازگار است؟

خبر بسیار خوب برای دوست‌داران و دغدغه مندان محیط زیست این است که چاپ سابلیمیشن بهترین روش چاپ موجود در دنیاست! شما می‌توانید تمام طرح‌ها و رنگ‌های مورد نظرتان را در زمانی کوتاه و با کیفیتی شگفت‌انگیر خلق کنید. بدون این که نیاز باشد تا ماه بعد دوباره یک تیشرت جدید بگیرید و از کیفیت کار ناراضی باشید.

این روش چاپ منجر به حداقل اتلاف رنگ و انرژی می شود زیرا هیچ ماده رنگی به سیستم آب وارد نمی شود؛ اتفاقی که می تواند در بسیاری از فرایندهای رنگرزی و چاپ سنتی لباس رخ دهد. همچنین، از همان چاپ سابلیمیشن می توان چندین بار برای چاپ روی بیش از یک لباس استفاده کرد. این روندی است که ما آن را چاپ اگزوز می‌نامیم. اگرچه شدت و رنگ چاپ بعدی کاهش می یابد، اما همچنان برای تعدادی از لباس‌ها کاراست و از اتلاف رنگ جلوگیری می‌کند.

 

سخن پایانی

همان‌طور که در جای جای این نوشته گفتیم، چاپ سابلیمیشن و دستگاه چاپ سابلیمیشن انقلابی در صنعت طراحی و چاپ طرح لباس هستند. شما با پرداخت هزینه‌ای معقول می‌توانید صاحب یک لباس باکیفیت بالا و با طرح‌های جزئی و زیبا به سلیقه خودتان شوید و در این راستا هم به اقتصاد خانواده کمک کنید و هم از محیط زیست پشتیبانی و حمایت کرده باشید! ناگفته نماند که این روش چاپ تنها برای لباس و پارچه نیست و می‌توانید هر چیزی که دوست داشتید را با یک دستگاه چاپ سابلیمیشن خاص به هر شکلی که مایل بودید درآورده و رنگ و لعاب ببخشید. چاپخانه ماهان به عنوان ارائه دهنده خدمات چاپ روی ماگ به وسیله چاپ سابلیمیشن، چاپ روی تیشرت، کلاه، چاپ روی ساک پارچه‌ای، و… در دسترس شماست!

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *