چاپ سیلک چیست؟ همه چیز درباره چاپ سیلک چاپخانه ماهان

اگر بخواهیم به زبان ساده شروع کنیم، چاپ سیلک فرآیندی شامل فشردن جوهر از طریق یک صفحه مشبک استنسیل شده (دارای الگو و نقشه) برای ایجاد یک طرح چاپی باکیفیت است. حتی اگر قبلاً هرگز نام این اصطلاح را نشنیده باشید، احتمالا خیلی زیاد از محصولاتی که به وسیله چاپ سیلک تهیه شده‌اند را پوشیده و یا استفاده کرده‌اید. این فرآیند را گاهی اوقات سری چاپ یا چاپ روی صفحه یا سیلک نیز می نامند، اما همه این نام ها به همان روش اصلی اشاره دارند.

 

چاپ سیلک یک روش موثر برای ایجاد پوسترها و کارهای هنری است، اما از این روش می‌توان برای چاپ طرح‌های شگفت‌انگیز پارچه و منسوجات نیز استفاده کرد. از این رو چاپ سیلک برای چاپ روی انواع لباس‌ها و محصولات سفارشی عالی است! در این نوشته، به همه سوالات شما در مورد چاپ سیلک پاسخ خواهیم داد، سوالاتی از قبیل:

 

  • چاپ سیلک دقیقا چیست؟
  • چرا از چاپ سیلک استفاده می‌شود؟
  • مراحل چاپ سیلک چه هستند؟
  • آیا می‌توان محصولات تهیه شده با چاپ سیلک را شست؟
  • تفاوت چاپ دیجیتال و چاپ سیلک چیست؟
  • تاریخچه چاپ سیلک؛ چاپ سیلک از کجا و کی آغاز شد؟

 

چاپ سیلک چیست؟

چاپ صفحه به فرآیند انتقال طرح مورد نظر روی یک سطح صاف با استفاده از صفحه مشبک، جوهر و یک اسکاج گفته می‌شود. پارچه و کاغذ معمولاً جزو سطوح چاپ شده روی صفحه هستند، اما با جوهرهای تخصصی چاپ روی چوب، فلز، پلاستیک و حتی شیشه نیز امکان پذیر است. روش اصلی شامل ایجاد شابلون روی صفحه مشبک ریز و سپس فشردن جوهر (یا رنگ، در مورد کارهای هنری و پوسترها) است.

یک کمپانی چاپ تی شرت به وسیله چاپ سیلک
یک شرکت چاپ تیشرت به وسیله چاپ سیلک

چرا از چاپ سیلک استفاده می‌شود؟

یکی از دلایلی که از تکنیک چاپ سیلک بسیار استفاده می‌شود، تولید رنگ‌های زنده حتی روی پارچه‌های تیره است. جوهر یا رنگ نیز به صورت لایه‌هایی روی سطح پارچه یا کاغذ قرار دارد که کیفیت چاپ را به طرز خوشایندی بالا برده و قابل قبول می‌کند.

این روش همچنین مورد پسند و پرطرفدار است زیرا به چاپگر اجازه می‌دهد تا به راحتی چندین بار یک طرح را تولید کند. از آنجا که از همان استِنسیل (الگو و نقشه) می‌توان برای تکرار یک طرح بارها و بارها استفاده کرد، این روش برای ایجاد چندین نسخه از همان لباس یا هر وسیله دیگری بسیار مفید است. این امر باعث می‌شود چاپ روی صفحه یک روش بسیار کارآمد برای ایجاد دسته‌های بزرگ لباس سفارشی (مثلا برای تیم های ورزشی یا لباس کار) باشد!

 

مراحل چاپ سیلک به صورت گام به گام

روش های مختلفی برای چاپ سیلک وجود دارد، اما همه آنها شامل یک روش اساسی یکسان هستند. در فرم چاپی زیر که درموردش صحبت خواهیم کرد از یک امولسیون واکنش دهنده نور ویژه برای ایجاد یک شابلون سفارشی استفاده می‌شود. این چاپ محبوب ترین نوع چاپ تجاری است، زیرا می توان از آن برای ساخت شابلونهای پیچیده استفاده کرد.

گام اول: طرح مورد نظر ایجاد می‌شود

برای شروع، چاپگر طرحی را که می‌خواهد روی محصول نهایی ایجاد کند انتخاب و طراحی کرده و آن را روی یک فیلم استات شفاف چاپ می‌کند. این طرح برای ایجاد شابلون استفاده خواهد شد.

صفحه شابلون چاپ سیلک چاپخانه ماهان

گام دوم: صفحه مشبک آماده می‌شود

در مرحله بعدی، چاپگر یک صفحه مشبک را متناسب با پیچیدگی طراحی و بافت پارچه چاپ شده انتخاب خواهد کرد.

 

گام سوم: امولسیون در معرض نور قرار می‌گیرد

ورق استات حاوی طرح مورد نظر بر روی صفحه روکش شده با امولسیون قرار می‌گیرد. سپس کل آن در معرض نور بسیار روشن قرار می گیرد.

توجه کنید که اگر طرح نهایی شامل بیش از یک رنگ باشد، برای استفاده از هر لایه جوهر باید از یک صفحه جداگانه استفاده شود. برای ایجاد محصولات چند رنگ، چاپگر باید از مهارت خود برای طراحی هر شابلون استفاده کند و آنها را کاملاً بچیند تا از بی نقص بودن طراحی نهایی اطمینان حاصل کند.

 

گام چهارم: امولسیون شسته شده و شابلون ایجاد می‌شود

بعد از اینکه صفحه برای مدت زمان مشخصی در معرض نور قرار گرفت، نواحی صفحه که توسط طرح پوشانده نشده‌اند را شناسایی می‌کنیم. سپس هر بخش با دقت شستشو داده می‌شود. این کار یک اثر واضح از طرح روی صفحه برای عبور جوهر از خود برجای می‌گذارد. سپس صفحه خشک می‌شود و چاپگر برای اصلاحات لازم، اثر را لمس می‌کند تا آن‌جا که ممکن است دقیق باشد. شابلون اکنون آماده استفاده است!

گام پنجم: مورد برای چاپ آماده می‌شود

سپس صفحه مورد نظر روی ماشین چاپ قرار می‌گیرد. مورد یا لباسی که چاپ می‌شود به صورت صاف بر روی صفحه چاپ قرار می‌گیرد.

برای این‌کار روش‌های پرس مختلفی وجود دارد، از جمله پرس به سبک دستی و اتوماتیک، اما بیشتر چاپگرهای مدرن تجاری از یک چاپگر چرخشی اتوماتیک چرخشی استفاده می‌کنند، زیرا این امر باعث می‌شود چندین صفحه مختلف همزمان کار کنند. برای چاپهای چند رنگ، از این نوع چاپگرها می‌توان برای پشت سر هم قرار دادن لایه های رنگی جداگانه نیز استفاده کرد.

چاپ سیلک روی تی شرت - چاپخانه ماهان

گام ششم: جوهر فشرده می‌شود

حالا سیلک روی صفحه چاپ پایین می‌آید. جوهر به انتهای بالای صفحه اضافه می‌شود. این جوهر را از طریق مناطق باز استنسیل فشار داده و طرح را روی محصول حک می‌کنیم. هنگامی که همه موارد و رنگ‌ها و طرح‌ها چاپ شده و کار با شابلون تمام شد، با استفاده از یک مایع مخصوص شستشو، امولسیون برداشته می‌شود تا بتوان شابلون‌های جدید ایجاد کرد.

 

گام هفتم: محصول بررسی شده و کار به پایان می‌رسد

طرح چاپ شده به روش چاپ سیلک از خشک کن عبور می کند. سپس لباس یا هر وسیله‌ی دیگر برای از بین بردن هرگونه مشکلی، کاملاً بررسی و شسته می‌شود.

 

آیا جوهر چاپ شده به روش چاپ سیلک شسته می‌شود؟

اگر لباسی توسط یک متخصص آموزش دیده با استفاده از جوهر قابل شستشو با حرارت به درستی چاپ شده باشد، طرح نباید شسته شود. برای اطمینان، چاپگر باید مطمئن شود که جوهر مطابق با دستورالعمل‌های سازنده تنظیم شده است. دما و زمان خشک شدن صحیح بسته به نوع جوهر و پارچه استفاده شده متفاوت است.

 

تفاوت چاپ سیلک با چاپ دیجیتال چیست؟

چاپ دیجیتال برای انتقال مستقیم تصویر به پارچه از یک چاپگر پارچه‌ای مخصوص استفاده می‌کند. تفاوت آن در این‌جاست که چون در چاپ دیجیتال از آنجا که هیچ استنسیلی وجود ندارد، می‌توان چندین رنگ را هم‌زمان به کار برد آن هم نه در لایه‌های جداگانه، به این معنی که این روش اغلب برای چاپ طرح‌های پیچیده یا بسیار رنگارنگ استفاده می‌شود.

 

تاریخچه چاپ سیلک

چاپ صفحه یک شکل هنری باستانی است. نسخه اولیه این تکنیک برای اولین بار در چین، حدود سال 950 میلادی، به عنوان روش چاپ الگوها روی پارچه پیشگام شد. چندین قرن بعد، صنعتگران ژاپنی این روش را برای انتقال طرح‌ها به روی کاغذ و پارچه، با استفاده از یک برس سفت و محکم برای فشار دادن جوهر از طریق یک صفحه توری بافته شده از موی انسان، انجام دادند.

 

چاپ سیلک در اروپا

چاپ صفحه در قرن هجدهم وارد اروپا شد، اما به دلیل هزینه بالای مش ابریشم در آن زمان، به عنوان یک روش چاپ پارچه خیلی با استقبال مواجه نشد. هنگامی که جاده ابریشم، ابریشم وارداتی را مقرون به صرفه‌تر کرد، چاپ سیلک به تدریج به روشی محبوب -و سودآور- برای چاپ پارچه تبدیل شد. در اوایل قرن 20، چاپگرها امولسیون‌هایی را با حساسیت به عکس ایجاد کرده بودند که به صنعتگران اجازه می‌داد طرح‌های پیچیده شابلون را با سهولت بیشتری ایجاد کنند.

 

در دهه 1930، هنرمندان شروع به آزمایش چاپ روی صفحه به عنوان یک رسانه هنری کردند و نام فرم جدید خود را “خط خطی” گذاشتند تا آن را از چاپ صنعتی متمایز کنند. تا دهه 1960، هنرمندانی مانند ادواردو پائولوزی و اندی وارهول از چاپ روی صفحه برای ایجاد هنرهای زیبا استفاده می کردند. این هنر که “پاپ آرت” نامیده می‌شود، از چاپ روی صفحه برای ایجاد چندین نسخه از یک تصویر واحد استفاده می‌کند. مرلین دیپیچ معروف وارهول شاید شناخته شده ترین نمونه چاپ روی صفحه به عنوان یک فرم هنری باشد.

 

چاپ سیلک در زندگی امروز ما

امروزه از چاپ روی صفحه هم به عنوان نوعی رسانه هنری و هم به عنوان فرآیند چاپ تجاری استفاده می شود. از یک شابلون می‌توان صدها بار -یا حتی هزاران بار- برای تولید مجدد همان طرح استفاده کرد، بنابراین این یک روش عالی و هوشمندانه برای تولید سفارشات است.

 

محصولات چاپ سیلک چاپخانه ماهان

محصولات منتوعی با استفاده از چاپ سیلک در چاپخانه ماهان تولید می‌کنیم. نایلون تبلیغاتی، ساک دستی پارچه ای، تی‌شرت، کلاه و… تنها بخشی از خدمات مربوط به چاپ سیلک در چاپخانه ماهان است. همچنین برای چاپ روی پارچه، لباس کار، ظروف و… می‌توانید با ما در ارتباط باشید. علاوه بر مشاوره رایگان، برآورد هزینه و زمان به صورت تلفنی صورت خواهد گرفت.

 

سخن پایانی

اگر تجربه دیدن یک ویدیو از نحوه چاپ سیلک را داشته باشید حتما مرحله به مرحله و کلمه به کلمه‌ی این نوشته برایتان ملموس و لذت بخش خواهد بود. شاید چاپ سیلک یک روش قدیمی باشد، اما هنوز که هنوز است به عنوان ابزاری هوشمندانه در صنعت چاپ و طراحی لباس و سایر ملزومات فعالیت می‌کند، از آن گذشته به دلیل سابقه تاریخی ویژه و پربار آن، استفاده از این روش در هنر حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *